onsdag, mars 05, 2008

när man vet att man valt rätt:

när jag skulle börja gymnasiet för en herrans massa år sen, eller egentligen ännu tidigare, när det var dags att välja skola och linje inför gymnasiet hade jag ingen som helst aning vad jag ville läsa. vad jag var intresserad av. vad jag skulle kunna tänka mig att jobba med i framtiden. jag samlade på mig alla kataloger jag hittade och började som syo sa till mig. jag plockade bort allt som jag inte skulle kunna tänka mig. kan väl tänka mig att det var jordbruksgymnasiet, byggprogrammen och liknande som rök först. sen insåg jag nog att natur - nä, det är inte min grej. fysik, kemi, biologi? nejtack. estetiskt lagd är jag ju inte, insåg jag nog nånstans, även fast jag ibland vill tro så. så det var också bara att välja bort. att läsa på engelska kände jag mig inte det minsta lockad av. de olika programmen rök ett efter ett.

tillslut var det mest samhällsinriktade grejer kvar. man kunde ju välja en vanlig basic samhällslinje? nja, det kändes lite för vitt och brett för min del. kunde ju välja med ekonomisk-inriktning? eller internationell ekonomisk intriktning? och så minns jag att jag hade någon katalog från turismgymnasiet kvar i högen också. turism lät ganska intressant i mina öron då (när jag tänker efter så gör det nog det lite fortfarande faktiskt.. men det tar vi en annan gång) och jag var tvungen att göra ett val.

borgarskolan, ja där hade man ju alltid föreställt sig att man skulle gå. och det var ju där ekonomiprogrammen fanns dessutom. ingen turism där inte. så det var väl lite på den vägen jag helt plötsligt befann mig i SPIE-klassen. Internationell ekonomi. och jag valde det inte ens lite lite lite på grund av den där utlandspraktiken vi skulle göra, som många andra verkade göra. nä, det bara blev så helt enkelt.

jag vet inte hur lång tid det tog sen, men nog inte särskillt lång tid, kanske nånstans när vi började komma in i ekonomikurserna, typ företagsekonomin, som jag helt plötsligt kände att jag valt rätt. ekonomi, det var helt klart min grej. det var kul och det var intressant. jag hade hamnat helt rätt, nästan som av en slump kändes det som. och under resten av de tre åren på gymnasiet när andra började prata om att "ekonomi, ja det ska jag ju iallafall inte läsa mer av och än mindre jobba med" typ, så kände jag tvärtom. ekonomi, jatack.

och när jag sen efter gymnasiet och efter en välbehövlig och efterlängtad skolpaus, en tid till att tänka över allt liksom, så var det inte så oväntat att jag valde att läsa ekonomi även på universitetet. fast visst, man kan ju aldrig liksom riktigt veta. och nu, efter en och en halv termin här snart. så känner jag fortfarande bara positvit över detta beslut.

som häromdagen när vi hade gästföreläsning och mannen där framme pratar om inkomstfördelning, adverse selection, välfärd, moral hazard, humankapital och skattekilar.. och jag inser att jag faktiskt förstår och hänger med i allt han säger. och inte bara det, utan jag tycker dessutom att det är intressant, och kul att lyssna och förstå.
och jag finner ett nöje i att kolla på ekonominyheterna på morgonen och höra om företagsförvärv och liknande.
och när vi sitter i skolan och börjar diskutera wallenbergs-sfären och hm-persson och bill gates-miljoner och företags olika strukturer och jag dessutom tycker att det är intressant! och människorna omkring mig tycker faktiskt detsamma.

ja, ibland blir jag förvånad själv. och visst är jag en nörd, ut i fingerspetsarna, men jag vet iallafall att jag valt rätt. ekonomi är min grej och det är det jag vill hålla på med i framtiden. sen att det är ett ämne lika stort som alla världens hav och med en miljon inriktningar det är en helt annan femma. nånstans där i vimlet kommer jag iallafall hamna! i know it.

(min fantasi har ju varit lite att bli ekonomichef på h&m, många har dock mött denna idén väldigt skeptiskt och tycker att det låter tråkigt och ointressant och "vill du verkligen det?!". när jag idag sa till marran att hon är en av de få som faktiskt tycker att det låter som en kul idé var hennes svar: "ja men jag är ju den enda som förstår och tänker på att om du är ekonomichef där kommer du ju kunna gå på massa fina modevisningar och grejer. och komma backstage på de finaste visningarna i paris! - och då kan ju jag få följa med! :-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

En trench. Too die for! Skulle jag någonsin ge mig in på ekonomi så hade jag ju lätt valt inom modebranschen.. jag har ju redan planerat att du ska bli ekonomichef på h&m. Så det måste det ju bli så. Puss!

Anonym sa...

Filippa K. Jag måste ha den. Jag får hitta på en lösning.. Haha

Anonym sa...

Ja självklart!